Det kränkta folket

Igår stod det på DNs förstasida "Nätet vapen mot ungas brott" och idag stod det "Fyra av tio unga har mobbats på internet". Jag tycker att tidningen motsäger sig själv. Det handlar iofs om olika sorters brott men i artikeln om internetmobbing får man reda på att man kan få upp till ett år i fängelse om man skriver "Jag ska slakta dig" till någon annan.
Den här artikeln fick mig att tänka på hur lättkränkta många är. Eller man kanske ska säga att de överanvänder ordet kränkt? Jag är själv aktiv på flera olika communitys och jobbar på några så jag får hantera många "mobbnings"-fall. Självklart finns det alldeles för många fall av mobbing och kränkning på internet men jag får ofta mail från personer som hävdar att de bli mobbade. När jag undersöker saken vidare visar det sig att någon har sagt något i stil med "Din press är ful". Det räknar inte jag som mobbing. Dessutom finns det på alla communitys en möjlighet att blockera andra från att skicka mail till en. Det är stor skillnad mot i skolan där man inte kan komma undan på samma sätt.

I artikeln stod också att verksamhetschefen på Friends sagt att föräldrarna borde kontakta skolan och inte föräldrarna till den mobbande eleven. Jag håller definitivt med! Jag tycker iofs att de andra föräldrarna också ska kontaktas men det räcker inte att BARA kontakta dem. Skolan måste också vara med. Många föräldrar till mobbare är naiva och tror inte att deras lilla oskyldiga son/dotter skulle kunna göra något sådant. Om skolan är inblandad tror iaf jag att det blir svårare för föräldrarna att låtsas som ingenting.

För att sammanfatta tycker jag alltså att många överanvänder orden kränkt och mobbad. Däremot tycker jag att skolan borde ta mer ansvar i de riktiga mobbningsfallen. Håller du med? Eller har du någon annan åsikt? Skriv en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Ruth

Hj Lovisa! Jag har skaffat blogg! Läs mitt första (hårresande) Inlägg!

2009-08-21 @ 08:40:17

Kommentera inlägget här:

Det ljud folk uttrycker när de ropar på dig:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Ingen fara, det är bara jag som ser den)

Har du en egen blogg? Skriv adressen här:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0